Tienerproof jurken … een beetje zoeken

Onze 12-jarige dochter houdt, net als haar mama, van jurken. Maar een leuk patroon vinden dat ‘tienerproof’ is, is niet altijd even evident.

Eigen smaak, eigen stijl … eigen goesting.

Een patroon waar alleen foto’s bijstaan met jonge kinderen valt zeker niet in de smaak, ook al bestaat het patroon tot maat 152 – 164.  Ook bij stoffen in webshops merk ik hier hetzelfde fenomeen.

De voorbije maanden verzamelde ik enkele leuke ‘mogelijk geschikte’ patronen in een fotomap, die ik gisteren allemaal afgedrukt heb per stofsoort. Maar het bleek nog niet zo evident. Wat op de computer nog ok leek, leek op de afgedrukte versie niet meer goed.

De éne jurk had de halsuitsnijding van een andere nodig. De andere jurk had een andere rug nodig … Misschien wordt het toch maar een optie om een cursus patroon tekenen te gaan volgen.

Hieronder enkele mogelijkheden die  ok zijn. De foto’s heb ik overgenomen met vermelding van de website / blog. Wanneer iemand niet akkoord is dat ik  haar foto hier zet, geef  dan een seintje dan verwijder ik hem onmiddellijk.

De ‘solis’ van sofilantjes … een twijfelgeval: op computerscherm ok, afdrukte versie minder ok.  Vermits het patroontje aangekocht is zal ik hem toch maken in een tricotstofje dat dochter enkele weken geleden koos.

Solis-NL

De ‘black dress’ van the little studio viel direct in de smaak. Recht toe recht aan, rok die een beetje draait, niet teveel details …  een gratis patroon met een duidelijke tutorial .

Picture

Het patroon ‘de jurk met rok in zes delen’ van Emma en Mona valt nog steeds in de smaak. Dit patroon maakte ik een tweetal jaren geleden en zal ik vermoedelijk wat groter moeten tekenen.

De ‘Harriet jurk’ en ‘Emma jurk’ uit la maison victor zijn in orde mits enige aanpassingen. De hals van de Harriet moet meer gesloten en de rug van de Emma minder open of er moet een transparant stofje in. Verder zijn deze patronen supermooi vindt onze dochter maar helaas pas vanaf  maat 34. Verkleinen … ik twijfel  en denk eerder we zullen ze nog even opzij leggen.

De ‘Tinny jurk’ van Straight-grain werd enkele maanden geleden al gemaakt en valt nu wel in smaak. Het was eerst even moeilijk want er waren alleen maar foto’s van jonge meisjes met de jurk te vinden. Het patroon moet hier in de taille wat aangepast worden wegens te los, hierover schrijf ik nog wel een andere keer.

 

stofje kokka

Deze jurk zagen we op facebook. Ik weet helaas niet meer van wie hij was (geef maar een seintje als je je foto herkent dan zet ik het erbij). Onze dochter vind deze superleuk. Als ik goed naar het patroon kijk lijkt het wel op het Tinny patroon.

De ‘louisa-dress’ van compagnie-m. ligt al een tijdje in de kast klaar voor mezelf. Al een hele tijd eigenlijk maar naaien voor mezelf komt blijkbaar achter in de rij.

Onze dochter weet het niet … het patroon is ‘tiener – maat – proof’  maar ze weet nog niet goed of het patroon haar wel bevalt. We hebben ook alleen nog maar kinderfoto’s en volwassenen foto’s gevonden met dit patroon.

 

Zo dit is onze eerste selectie patronen die hier ‘tienerproof’ zijn. Ik kijk uit naar reacties en ideeën van andere (tiener)mama’s, oma’s, … alle suggesties zijn welkom want ik wil deze  selectie tienerpatronen wel aanvullen (ook niet -jurken) voor de volgende jaren.

15 gedachtes over “Tienerproof jurken … een beetje zoeken

      • Katrien zegt:

        De ene keer is het ok, dan andere keer weer niet … Ik heb er trouwens nog eentje: de november-jurk uit het boek van Astrid-Fia (little miss y) voor volwassenen (zie eerste post op mijn blog-communiekleed van de oudste) en met de birdie jurk uit La maison victor (tot maat 164) kan je ook veel kanten uit (post: een terugblik 1 mei 2015)

        Like

    • stokstaartjedoethetzo zegt:

      Deze staat er inderdaad niet in Marlies, maar hoort eigenlijk wel bij de selectie hoor. We hadden het patroontje vorig jaar getest voor An van Ienemiene dus deze zit al gewoon standaard bij onze ok patroontjes. Hij komt zeker in volgend lijstje want mag inderdaad niet ontbreken.

      Like

  1. Tessa zegt:

    Hoi hoi ….hier t zelfde verhalen met mijn dochters….ze wilde een shirt met lage achterkant en hoog voor….en een kort broekje voor eronder….ook moest t zonder print ( kinderachtige print ) en niet te opvallend….moeilijk moeilijk dus….ik lees mee met uw blog

    Like

  2. kelly zegt:

    hier hetzelfde probleem. mijn dochter is 10 (en daarbij nog eens een “smalleke” en twijfel ook altijd bij het zien van de patronen of dit haar wel zou staan. want zoals je vermeld zijn het vaak foto’s van jonge meisjes dat er bij staan. Ik volg alvast nog even verder…

    Like

Geef een reactie

