jurk just knot it … tienerproof

Een mooi patroon gespot:

Mijn dochter en ik zagen prachtige ‘just knot it‘ jurkje passeren via sociale media. Helaas het patroon was maar tot maat 140 en dochter heeft  152 -158. Maar de mooie exemplaren bleven ons fascineren en af en toe wagen we het dan toch maar.

Ik nam even contact op met Riet van mind the whale om te vragen of het een haalbare kaart zou zijn om het patroon een beetje aan te passen en of ze de maten even kon doormailen. Zij mailde terug dat de jurk vrij ruim tailleerde en dat de overlap aan de zijkanten extra ruimte gaf.

Zo gezegd zo gaan, vorige week kocht ik het patroon en ging  aan de slag.

Welke versie:

Dochter koos voor de versie met flapjes en met een knopenpad  (ze houdt niet van een blote rug). De flapjes moesten wel met een steekje vastgezet worden want een flapperende flap vond ze niet leuk (ik kan me inbeelden dat jonge kinderen dit wel leuk vinden).

Stofjes:  

Ik gebruikte voor buitenstof Rhytm in the rain – vrolijk groen en bijpassend pastelgroen van soft cactus.  Onze dochter had deze al in de lente gekozen in de webshop van Cas en nina maar die was in de kast  blijven liggen.

Voor de binnenvoering gebruikte ik een donkerblauw stofje met blaadjes uit een collectie van de strass stoffencollectie van jaren geleden die  geen bestemming vond. Ook de rok hebben we gevoerd, met het het pastelgroen van de boord, zodat de jurk in de herfst ook nog gedragen kan worden.

IMG_7773

 

Dochter houdt niet van kampsnaps en ik hou wel van de uitdaging om knoopsgaten te maken, dus kozen we voor kleine donker blauwe knoopjes uit de eigen doos.

Voor de sierknopen op de tailleband vonden we niet echt ons ding in onze doos. Maar om nog naar de winkel te rijden hadden we echt geen zin met dit weer. We dachten het dan zo maar te laten tot ik bedacht dat ik nog wel een setje had om zelf knoopjes te maken met een restje van de donkerblauwe stof.

IMG_7779Zo gezegd zo gedaan, ze vallen in de smaak … en geven zin om dat meer te doen.

Aanpassingen voor tienermaat:

Eigenlijk moest er bijna niets aangepast worden, dochter past duidelijk nog in deze 140. Alleen het bovenstuk heb ik verlengd omdat ik dit mooier vind bij tienermeisjes en onze dochter een lang smal  ‘lijfje’ heeft.  Ik had voor zekerheid bij de tailleband 2 cm extra genomen maar dit bleek helemaal niet nodig.

Dochter tevreden … tienerproof ?

Ja hoor … haar reactie:

‘We moeten toch niet altijd en allemaal een jeansbroek en een trui dragen … ik hou van jurken, ik vind het makkelijk en ik draag ze graag.’

Zolang ze dit wil, zal ik met plezier leuke patronen hier en daar aanpassen tot ze voor haar ‘tienerproef’ zijn. Haar zien glunderen is dat zeker waard. dit model zal in de winter zeker nog gemaakt worden. En een vriendin die passeerde zag zo een jurk ook wel zitten. JU

.

.

 

 

# justknotit
4 gedachtes over “jurk just knot it … tienerproof

Geef een reactie

