scuba or not … tienerjurk op maat

Eind augustus maakte ik voor onze dochter deze jurk voor de jubileum van mijn ouders. Ze wou graag een zelfgemaakte feestjurk in scuba en tekende onderstaande tekening. Ik vroeg hier en daar wat tips voor een passend / gelijkend patroon maar het was toch steeds net niet zoals zij het wouwp_20160818_023

Dus ging ik zelf aan de slag, vertrekkend van een aantal bestaande patronen die hier lagen om de versie te maken zoals zij het graag zag. Ik maakte gebruik van het patroon ‘once upon a party’ van ienemiene en de Tullajurk van lmv. Maar geen van deze patronen waren volledig wat het moest zijn.

Het was een uitdaging want ik ben geen patroontekenaar … heb een aantal boeken rond patronen tekenen, zelf eens een rok op maat getekend, een t shirt en een short overgetekend maar tot daar mijn niveau van patronen tekenen.

Ik heb enorm veel bewondering voor wie dat kan … en na deze jurk en de honderden aanpassingen nog meer.

Het bovenstukje van ‘once upon a party’ kreeg smallere bandjes en er was een beetje meer ruimte nodig onder de oksel; ook het halsgedeelte had de dochter vooraan graag wat lager. Het werd tekenen, in elkaar zetten, passen, terug aanpassen tot het volledig goed zat.

Het rokgedeelte (uit LMV) kreeg een op maat getekende tailleband en de plooien werden  aangepast aan een smaller rokgedeelte.

Na veel gepuzzel werd de eerste versie in een proefstofje,dat ik ooit voor mezelf kocht in de solden maar dat zij nu zo mooi vond, goedgekeurd.

De jurk paste  perfect en dochter vond het een fantastische jurk.

 

De volgende dag begon ik aan de versie in groen scuba … met veel spanning want ik werkte nog nooit met dat materiaal. Wonder boven wonder, toen dochter de volgende middag thuis kwam van een logeerpartijtje hing haar groen scubajurk klaar. soms kan het snel gaan.

img_7063

Ze sprong bijna een gat in de lucht zo gelukkig was ze  … zalig toch een tiener die zo blij kan zijn met een ‘door mama’ gemaakte jurk.

Op de feestdag bleek het uiteindelijk 32° te worden … te warm voor scuba vreesden we. Dus ging dochter met haar mooie zwarte jurk (de proefversie dus) naar het feest. De scubajurk hangt in de kast … toch eerder voor frissere dagen en nog een beetje te groot. scuba rekt en daar had ik geen rekening mee gehouden bij het overnemen van het patroon.

img_7079

 

 

 

 

4 gedachtes over “scuba or not … tienerjurk op maat

Geef een reactie

