Hemdsbloes – jurk, van tekenen naar …

Ik vind het  superleuk hoe iedereen meedenkt en supportert als je een oproepje op enkele facebook pagina’s rond naaien zet. Ik deel mijn vondsten en de tips (die ik kreeg) graag via mijn blog  zodat jullie als lezers er ook gebruik van kunnen maken.

 

Ik plaatste vandaag het volgende berichtje op 3 pagina’s

‘Zoektocht is nog een keer gestart … dochter tekende patroontje voor een jeans bloesjurk. Ze weet goed hoe het er wel en niet moet uitzien.  Niet te getailleerd zodat het een blousend effect heeft met ceintuur.

Dochter maakt haar tekening

18157350_849519668547011_2441278477152824849_n

Man des huizes maakt een windvrij hoekje op terras klaar voor mij.

18195115_849519691880342_414213204384074538_n

Ik zet een groot deel van de inhoud van mijn naai boekenkast klaar… zoeken en genieten van het zonnetje.

18199058_849519731880338_4714566379554834184_n

 

Uit mijn eigen boekenkast kwam een selectie van 8 patronen die, eventueel in een aangepaste vorm, een optie zouden kunnen zijn voor dochterlief.

 (dochter begon te neuzen in een boek en vond ook al een interessante tas, een schort, een rok … nog naai – verlangens genoeg)

18198305_849670345198610_7260586814362322872_n

 

Uit boek Matching outfits, matching minds

de shirt dress lijkt erg op de uitleg die dochter gaf, op haar tekening misschien iets minder omdat de blouse wat rechter lijkt.  Maar misschien kan daar wel een aanpassing aan gebeuren Deze hemdsbloes kreeg ik ook door via een facebookgroepje.

 

knipmode september 2016

De hemd bloes groentje vanaf maat 34 … met een beetje versmallen en verlengen zal deze een mogelijkheid kunnen zijn.

 

ottobre herfst 2013

mooie hemdsbloes  (maat 128 tot 170) die een beetje verlengd kan worden.

 

ottobre women  herfst /winter 2016

patroon Vignette – viscose blouse maat 34 tot 52

Een beetje smaller maken zal nodig zijn maar verder een optie

 

Uit het boek Little miss Y’s

dochter houdt van de patronen in dit boek, maar of deze  hemdjurk voldoet voor haar idee van hemdjurk dat weet ik niet zeker.

download IMG_1570

 

Uit het grote naaiboek

het patroon schoolmeisjesjurk van 92 tot 164 lijkt wel erg op de tekening van dochter

 

knippie oktober – november 2016

patroon voor een hemdsbloes van baby – peutermaat tot tienermaat.

 

Uit het boek Remi en cosette for teens

De hemdsbloes precious, een bloesje met ingewerkte kraag voor 12 tot 18 jaar. Een beetje verlengen en het zou misschien gebruikt kunnen worden.

 

De volgende tips kreeg ik verder nog:

De ‘ditte’ uit lmv (la maison victor) kreeg ik door als mogelijk optie. Dit patroon had ik al getoond bij haar eerste uitleg. Ze vind het een leuke jurk maar het taillebandje vastgemaakt aan de rok en bovenstuk maakt dat het voor haar niet is wat het op dit moment moet zijn. Later misschien een keer.

 

knippie januarie 2012 

In deze knippie zou ook een patroon van een hemdsbloes staan; ik heb het boekje opgezocht op de website  maar vond hem niet.

 

Uit het boek Zelfgemaakte kleertjes 3

Sandra van de blog madebymoetie maakte een blouse jurkje uit zelfgemaakte kleertjes 3.

Dit patroon zou een mogelijkheid zijn maar de boeken zelfgemaakte kleertjes heb ik nooit gekocht. Dochter valt nu niet meer in de maten dus nog aankopen lijkt geen goed idee vermits er nog zoveel leuke boeken zijn..  Jammer want ik zie vaak leuke kleedjes uit het boek verschijnen. Als er een vervolg moest komen met tienermaten …

 

De wikkeljurk Frederique van  Compagnie m werd  als mogelijke optie gegeven. Helaas zijn de meeste patronen van Compagnie m te klein hier omdat ze maar tot maat 10j gaan. Ik denk dat dochter deze jurk best mooi zou vinden maar niet voor haar ontwerp op dit moment.  Ook hier als het patroon in tienermaten moets uitkomen.

 

In het laatste naaiboekje van veritas staat ook een hemdblouse / jurk. Ik probeerde via de website de foto’s te downloaden om hier in te pakken amar dit lukte helaas niet.

 

De Ebook Calla hemdsblouse lijkt ook wel een bruikbaar patroon mits enige aanpassing. Ik kocht nooit Duitse patronen hoewel ik er vaak leuke zien verschijnen.

18268654_1334543519972022_4459004784571769723_n

En nog een supermooi patroontje dat binnenkwam als reactie op ons blogbericht:

hemdsbloes  rosa van Tilly and the buttons

Onze dochter bekeek al de suggesties  en koos haar top 3:  

IMG_1573

 

 

Welke het zal worden lezen jullie in één van onze volgende blogs, zodra haar hemdsbloes / jurk af is …  wordt vervolgd

6 gedachtes over “Hemdsbloes – jurk, van tekenen naar …

  1. lotusvijver zegt:

    Haha…wat een leuke uitdaging alweer !
    Je vermeldde het boek “Zelfgemaakte kleertjes” . Misschien kan je het ontlenen uit de bieb ?
    Voor wat betreft de Ki-ba-doo-kooppatronen : ik gebruikte al een paar patronen en was zeer tevreden over de maatvoering en de uitleg. Ook al is mijn kennis van het Duits beperkt.
    Mag ik van je weten of het boek ‘ Little Miss y’s ‘ een aanrader is ? Zijn de patronen goed ? Ik heb namelijk nog een boekenbon liggen met onbestemd doel.
    En tot slot mijn bijdrage tot de reeks hemdjurkpatronen ;-).
    https://shop.tillyandthebuttons.com/products/rosa

    Like

    • stokstaartjedoethetzo zegt:

      dankjewel voor je bijdrage, is ook een super mooie versie. dochter haar versie is gekozen en al geknipt ondertussen, maar deze zet ik er zo dadelijk nog graag bij om te bewaren.
      Dochter vind little miss y’s supermooi, echt haar stijl van kleding. We hebben er nog maar één uitgemaakt (omdat ze er nu pas in past) maar er volgen er nog vermoed ik.

      Like

Geef een reactie

