bedenken, tekenen, zoeken, naaien

Onze dochter houdt ervan haar eigen ideeën en eigen ontwerpen voor kleding te tekenen. Ze zelf omzetten naar een kledingstuk, daar voelt ze zich op het moment nog niet klaar voor … ze kan nochtans al heel wat naaien vind ik zelf. Dus komt ze naar mama met haar tekening en ga ik op zoek naar een patroon en kiest zij zelf een stofje uit mijn stoffenbakken.

15170862_760637627435216_2086549816990559544_n

Een zalige samenwerking vind ik dat. Zo een zalige samenwerking ervoer ik  vandaag ook op de facebook pagina’s naaien voor kids, naaien voor vriendinnen en de stoffemiekes toen ik volgend oproepje deed vanmorgen:

‘Onze tienerdochter ging gisterenavond weer aan het schetsen. Mama kan je zo een kleedje maken in dat stofje. En met veel plooien die wat blijven staan. Zalig toch … Straks op zoek naar een patroontje. Hopelijk vind ik één want zelf patronen tekenen dat is echt een vak apart. tips en ideeën zijn welkom. Maatje 12 -14j (of 16 / 30 mits enige aanpassing)
Stofje heeft weinig rek, dus er zal sowieso een rits of knoopjes in moeten (De achterkant heeft ze nog niet getekend bedenk ik nu)’

15267777_760637540768558_7613353796013583019_n

Om iedereen te laten genieten van de tips die ik kreeg verzamelde ik  ze allemaal hieronder.

De eerste reactie kwam snel binnen en leek direct al bijna op de tekening: de rode jurk uit Little miss y’s. het boek kocht ik onlangs van iemand over omdat er echt leuke patronen voor jonge meisjes in staan. Alleen er zijn geen mouwen in dit patroon … en mouwen zelf tekenen vind ik niet evident. Het zal vermoedelijk wel eens gemaakt worden uit een ander stofje want ik denk dat deze wel in de smaak zal vallen.

Een volgende reactie: tinny dress eventueel met jaanu van straight-grain gecombineerd.

 

De Tinny ligt in de kast en werd in de zomer gemaakt. Dochter past nog vlot in deze maat 12y maar ze tailleert nogal los op de taille en dat begint minder in de smaak te vallen hier. Aanpassen zou kunnen, probeerde ik eerder,  maar is een heel gedoe omdat dan de lijn wat uit het mooie patroon gaat. Patroon zal misschien in de zomer nog wel eens uit de kast komen voor een losse zomerjurk.

Combineren met de Jaanu:

de rok van de jaanu lijkt inderdaad erg op de tekening, mouwtjes bij het patroon dus dat is ook in orde. Alleen in een maatje 10y daar zal ze niet meer in geraken. En aanpassen, tja een heel gedoe heb ik in de zomer ervaren met haar feestjurk.

Ik vind de patroon van Ann van straight grain zeer mooi en goed uitgewerkt … en hoop dat ze ooit ook eens een tienerpatroon maakt.

De June  uit  La maison victor zomer 2014 …  dit patroon kwam hier al eerder uit de kast bij haar tekening van haar zomerse feestjurk / scuba jurk. Maar maatje 34 tailleert nog te groot en zal teveel ingenomen moeten worden waardoor de mooie lijn verloren gaat vrees is. Voor binnen enkele jaar misschien.

junedressbb

Een volgende reactie:  de Rue Dress by Colette

De patronen van Colette kende ik niet maar de dame die me deze tip gaf liet weten dat het damesmaten waren (misschien te groot dus) en dat Colette zeer mooie patronen had, misschien ter inspiratie.

Ik ging een kijkje nemen op de jurkenpagina van Colette en vond daar een schat aan supermooie patronen die wel eens in de smaak zouden kunnen vallen. En allemaal vanaf maatje 30 , dus een ideale tip voor hier.

De volgende reactie waren nog  twee patronen die erg op de tekening van onze dochter lijken. Zowel de jurk van burda als de jurk van simplicity zou hier wel eens een mogelijk patroon kunnen worden. Bij de burda zal ik het mouw moeten aanpassen bij de simplicity zal er een kraagje bij moeten. Verder zijn ze allebei in tienermaten 10 tot 16y dus geen aanpassingen nodig.

Daarna volgde er nog een leuke reeks tips en ideeën … de patronen waren helaas te klein voor onze dochter. Ik voeg ze hier toch bij want misschien dat iemand met jongere kinderen  ze  kan gebruiken.

jurk 1  met kraagje uit het boek van lillestof … loopt wel smal naar beneden en is in tricot. Ik vind het zelf een mooi model maar is helaas maar tot maat 134

jurk 2 uit knippie tot maat 134 dus ook te klein hier.

jurk 3 simplicity tot maat 8y, lijkt inderdaad perfect op de tekening van onze dochter maar helaas ook te klein.

 

Nog een ‘mooike’ kwam binnen de thea van Blavery …  het patroontje zat  al in mijn eigen patronenmap om ooit te bestellen. Deze is in tricot dus zal niet lukken in het stofje dat gekozen werd. Blavery heeft mooie patronen van maat 2y tot maat 16y. Leuke jurken met bijpassende vestjes, leggings … zeker de moeite om eens te gaan kijken.

De Clara dress van Blavery zou eventueel wel kunnen dienen zonder de zakken, want deze is in katoen.

 

Er volgde nog een mooi patroon uit my image … is maat 34 dus nog te groot hier. Maar het tijdschrift zal ik verder op volgen voor de volgende jaren. De rok van het patroon is smaller dan dochter haar ontwerp, dus vermoedelijk zal deze nu niet gekozen worden.

 

Verder kreeg ik ook nog deze link door met een tutorial om mooie plooien te maken in een rok en een gratis patroontje van een rok met plooien

 

Er volgde ook nog enkele boekentips:

svdhz van Griet De Smedt heeft een soortgelijke jurk , maar daar geraakt dochter niet echt meer in.

De kraagjes, mouwen en rokjes blijven hier in gebruik dus die zijn ideaal om de patronen zonder kraag  bijvoorbeeld aan te vullen. Deze 2 boeken blijven hier nog wel een tijd in de kast stand by.

Ook de boeken zelfgemaakte kleertjes van Catharine Deweerdt van  Coup coup werden als tip doorgeven. Deze zitten niet in mijn boekenkast om dat de meeste patronen maar tot 10y gaan. Maar er staat inderdaad een jurkje in de stijl van dochter haar tekening in.

download-3

Het zelf tekenen op basis van een bestaande jurk of van een t shirt kwam binnen als tip. Maar zoals ik al eerder schreef  vind ik mouwen zelf tekenen niet zo evident en betaal ik liever voor een goed patroon dat iemand met veel liefde en talent heeft uitgetekend. Ik heb veel respect voor patroon ontwerpers.

En nog enkele patronen die net binnen kwamen … allemaal een beetje anders dan het getekend ontwerp. Maar misschien toch nog een mooi inspiratie voor onze dochter.           Zo en nu is het aan haar om een keuze te maken … wordt zeker vervolgd.

viviennedress                                                           de ‘Teen Vivienne Pattern’van frocs en frolics op etsy

 

de belladone van Deer en doe (vanaf maat 34) en de liloujurk met kraagje van mimibloes uit het boek love at first stitch

Auteur: stokstaartjedoethetzo

Een blog van dochter en mama. Over naaien, ontwerpen, glutenvrij bakken en allerlei creatiefs

3 gedachten over “bedenken, tekenen, zoeken, naaien”

  1. Heerlijk om dit nu allemaal op een rij te zien ; wat er vanmorgen van her en der te lande werd aangereikt.
    Hopelijk vinden jullie een moeder-dochter compromis.
    Erg benieuwd……

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie